Кои европейски страни привличат най-много инвестиции в хотели?
По отношение на най-новия баланс, „Cushman & Wakefield“ изчислява, че 487 милиона евро са инвестирани в хотели в Испания само през първото тримесечие на тази година, което представлява почти 12% от общата сума на континента (4,100 милиарда евро). Най-значимата сделка е била закупуването на хотел „София“ в Барселона от мениджъра на имоти „Blasson Property“ в партньорство с „Axa IM“, които придобиха имота с 500 стаи за около 180 милиона евро от „Brookfield“. На вътрешния пазар обаче последните стойности на инвестициите са под тези от предходната година, докато в Европа те растат. По-конкретно, обемът от 2,654 милиарда евро, събрани между март 2022 г. и 2023 г., е с 1% по-нисък в сравнение с предходните 12 месеца.
За разлика от показателите в Испания, цифра за континента представлява увеличение от 18% в сравнение с почти 3,5 милиарда евро, постигнати през същия период на 2022 г., въпреки увеличените разходи за финансиране и опасенията относно икономическата и геополитическа ситуация. Силният ръст се дължи основно на големи сделки, като продажбата на „Westin“ в Париж, „Mandarin Oriental“ в турския град Бодрум и „Le Richemond“ в Женева. Проучването е установило също, че въпреки, че европейските инвеститори съставляват 76% от инвестирания капитал, този от Близкия изток е нараснал силно - до 142% през последните 12 месеца.
Специално внимание е насочено към курортите, интересът към които се подкрепя от силното възстановяване на търсенето на отдих, дългосрочен потенциал за растеж и ограничен ръст на предлагането. Данните показват, че курортите са представлявали 22% от общите инвестиции през първото тримесечие и 28% през последните 12 месеца. Това е много по-висока цифра, отколкото преди Covid-19, когато този тип хотели представляваха само 13% от общия обем на инвестициите през тази година, уточняват анализаторите. Що се отнася до прогнозите, консултантската фирма не предвижда солидно увеличение на предлагането на хотели, тъй като „по-скъпите строителни разходи и повишаването на лихвените проценти водят до забавяне и дори анулиране на плановете за развитие на хотели“.